SELAMAT DATANG KE BLOG SUARA PERINDU; IKUTI TOKOH ISLAM MINGGU INI MENGENAI KISAH BEBERAPA SAHABAT NABI S.A.W YANG MENARIK KISAHNYA UNTUK DITELADANI, DIPAPARKAN DALAM BENTUK DOKUMENTARI RADIO YANG MENARIK. SETIAP SABTU 6.15 PTG DAN ULANGANNYA PADA AHAD 2.15 PTG DI TERENGGANUFM; PENULIS SKRIP DOKUMENTARI AGAMA DIPERLUKAN. HANTAR SEGERA PERMOHONAN KPD PENGARAH RTM TERENGGANU; IKUTI PERKEMBANGAN SUKAN TEMPATAN DAN TANAH AIR DALAM "WISEL" SETIAP SELASA PUKUL 9.15 BERSAMA DJ AZRUL DAN RIZAL, MENGUPAS PERKEMBANGAN BOLASEPAK, HOKI, LUMBA BASIKAL DAN BANYAK LAGI

Tuesday, January 15, 2008

Sama Bahasa Lain Makna


                           inilah yang dikatakan fenomena Benak]



Ketika ditawarkan bertugas di Sri Aman, Sarawak lebih sepuluh tahun  lalu, saya ragu-ragu juga sama ada boleh menjalani kehidupan di bumi Kenyalang ini. Bukan apa, banyak saya dengar cerita orang mengatakan "itu dan ini." Peliknya, yang rancak bercerita tu, bukanlah arif benar dengan penghidupan di sini. Mereka pun dengar cerita orang. Bagaimanapun, saya berpegang pada prinsip: Hidup di mana-manapun sama saja, asalkan kita pandai menyesuaikan diri di rantau orang.


Sri Aman, dulunya dikenali dengan nama Simanggang, merupakan pekan kecil dan agak ketinggalan jika dibandingkan dengan Sibu, Bintulu, Miri dan Limbang. Seperti namanya, pekan ini memang sentiasa aman, jauh dari hiruk pikuk kesibukan ibu kota. Saya yang sebelum ini lebih 15 tahun menetap di Kuala Lumpur, kena menyesuaikan diri dengan cara pemanduan di sini.  Biasalah bagi kita yang pernah tinggal di ibu kota, cara kememandunya sentiasa hendak cepat sahaja. Tetapi duduk di Sri Aman, anda kena ubah cara memandu dan banyakkan bersabar kerana mereka hanya memandu dengan kelajuan sekitar 50-60 km  sejam sahaja.



Keistimewaan Sri Aman ialah fenomena 'Benaknya'. Tidak hairanlah Pesta Benak dijadikan acara tahunan untuk menarik pelancong ke bandar ini.



Baiklah, kita tinggalkan dulu kisah Sri Aman ini. Apa yang saya nak ceritakan di sini ialah keunikan bahasa dan nama-nama orang-orang di sini. Apa yang kita faham tak sama dengan orang di sini faham. Contohnya, orang di sini memanggil kereta sebagai motor. Kalau motor seperti orang semenanjung selalu sebut, mereka panggil motosikal.



Ada satu kisah lucu yang diceritakan oleh seorang pegawai dari Semenanjung yang baru tiba di Sarawak, suatu ketika dulu. Pegawai ni yang badannya agak besar tiba di Lapangan terbang Kuching dengan membawa banyak beg dan barangan. Sampai saja di balai ketibaan, pemandunya sudah siap menunggu. "Tuan tunggu sini ya, saya pergi ambil motor," selamba saja kata pemandunya tadi. Pegawai tadi terkebil-kebil biji mata, macam cicak tertelan kapur. Dalam hati dia berkata, aku ke yang gila atau dia? Aku ni Big Boss, badan dahlah besar, barang pula banyak, dia jemput aku aku naik motor saja. Lepas pemandunya membawa kereta barulah dia sedar rupanya motor yang dimaksudkan ialah kereta.



Ada satu perkataan yang kalau orang Semenanjung sebut dia akan dianggap mencarut tapi di sini tidak. Perkataan b*r*t perkara biasa di sini kerana maksudnya punggung. Mula-mula saya hairan juga memikirkan kenapa orang Sarawak kuat mencarut apabila selalu menyebut, "b*r*t belum panas, duduklah dulu."



Orang Sarawak juga mempunyai nama yang unik. Saya ada dua orang kawan, seorang namanya Montgomery Montahar dan seorang lagi Sudin Raki. Pertama kali kenal, tentulah saya sangka Sudin seorang Islam manakala Montgomery bukan. Rupanya sangkaan saya silap. Mont seorang Islam sementara Sudin, Bidayuh. 



Saya tanya Mont, kenapa pilih nama seorang pahlawan British. Katanya, orang tuanya dulu meminati nama-nama pahlawan British dan memberi nama kepada anak-anak mereka. Kata Montgomery, adiknya sendiri bernama Mc Athur. Oh, begitu, kata saya, patutlah saya jumpa nama-nama seperti Barcelona, Doa Bin Mawi dan sebagainya.


34 comments:

echah_syed said...

mmg klakor kita rase bila kita ditempat baru..sbb sebutan sama tp berlainan makna..

kt sabah pun sama bang..tp combi ni bertahun dok sabah masih x pandai berbahasa sini..rugi kan.. :(

~ bereh boh tu aper??

~ dok ghok chetong..?? smpi skrg xde kwn yg nk translate.. :P

TIRAI HIDUP said...

b*r*t tu org Perak juga suka sebut sebagai punggung jgnsekali sebut pantat kat org Perak sebelah Setiawan ke nk kene pelengkong paler boleh laa...contoh Sedara lawa kaen dgn org Lekir,mak mertua dia marah sbb dia suka sebut pantat sbb pantat means b*r*t pada depa!Dia plk marah mak mertua dia sker kata B*r*t kamu nampak tu....hahhahha!!susah gak ye!
Bang Putra jom plan sometin nak??Kita kenekan budin dan combi nak?kalau setuju meh kita diskas dalam emel ke ym ke??SSShhhh jng kasi depa nampak taauuu!!lawa memang nak kenekan budin gerammm...hahhahha geram sayang kah kah kah!combi seqoq lagi kah kah kah!

Abang Putra said...

2 Lawa,
Di sini perkataan 'Lawa' bermaksud sombong. Katakan saya kata lawalah awak hari ni. Maksudnya sombonglah awak hari ni. Satu lagi jangan sebut 'keting' saya sakit kerana di sini keting bermaksud alat sulit wanita. Begitulah adanya.
Nak kenakan Budin dan Combi nak buat apa? Dua2 tu penghibur hati saya tu, macam Lawa jugak!

Abang Putra said...

2 Combi,
Benar kata Combi. Ada satu kawasan di Sabah di mana kita tak boleh sebut "tumpang lalu" kepada seorang wanita. Kalau sebut kena penamparlah. Sebabnya tumpang lalu bermaksud mengajak melakukan hubungan seks!

Maksud Dok Ghok Chetong - tidak berkeupayaan; tidak boleh diharap.

Maksud Beres Boh - semuanya berjalan lancar; bisa diatur.

dahirisaini said...

saya trtarik dgn certa abg putra, tapi abg putra belum dtg ke kota samarahan lagi, huh saya pasti abg putra melongo mendengar bahasa di sini yg cukup menghiburkan hihi, dtglah ke kota samarahan bah, di sya pun naik pening juga bila generasi lama bertutur dlm bahasa yg mengelirukan saya, apapun sya tengah mengumpul bahasa trsebut untuk diterbitkan, contoh paling ketara perkataan meracau jadi merico, memanjat jadi neki', berleter jadi meripak, celaka jadi cako, bonggol tanah jadi tungguk, dan sebagainya. salam. di sini kereta jadi keto wawawawa seronok tahu....

TIRAI HIDUP said...

hahahah sajaje nak kenekan depa sebab depa kenekan lawa semalam!geram lom habis lagi ni.....hahhaha sah depa masuk baca nyampahs tul abg put ni jenis betui bendul hahhahha!

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam ziarah abg putra. semoga success slalu. salam dr jordan..

Noushy Syah said...

ABg Putra just a Q...

What is B*r*T?

Ejaan penuhnya plz...try to figure it out from the dictionary, quite curious!!

Abang Putra said...

Noushy,
hahahahahha...aduh sakit perut aku.
Maksudnya alat sulit wanita (bagi negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung seperti Kelantan dan Terengganu). Tapi ejaan penuh Noushy kena cari sendiri. Alah, Shahyang mesti tahu. Tapi baik jangan tanya, nanti kena marah, kena tempeleng..PANG, ADUSSSSS...

Abang Putra said...

2 Dahirisaini,
InsyaAllah saya ingin sekali berjumpa tuan. Benar seperti kata Dahiri, bahasa di Sarawak amat unik. Sebenarnya entri ni hanya sekadar menyentuh bahasa sepintas lalu sahaja. Banyak lagi keunikan yang saya belum paparkan.

Abang Putra said...

2 Hazimin,
Salam juga untuk ente yang budiman. Lama tak dengar khabar dari Jordan. Ana pun sudah lama tak bercakap arab..walfadan fasirun wal unta, wal kurma...

Abang Putra said...

2 TiraiHidup,
Konspirasi kita sembang dalam yahoolah...

Noushy Syah said...

OHHH??? AIyakkkkk

xmo tanya lah...nasib baik tak tanya!! EEEEEEEEE...betulke??

aNgRiAni said...

assalamualaikum Abg Putra...setakat ni baru smpi kuching jer. time study dulu memang ramai kwn sarawakian, so amik peluang belajo 'kelakar' sarawak. sikdanya bait bah...BFF riani posting kat s'wak gak...skrg kalau jumpa asyik kelakar s'wak jer dgn riani pdhal dia org s'gor...kiter layanzz jer...

Abang Putra said...

angriani,
abang suka dengar orang kelakar Sarawak. Peliknya, dah setahun kat sini masih sik tahu kelakar Sarawak. hahahaha.

nanonano said...

ekekek,
mmg tau da perkataan tu,
sbb membe ade org srawak :p

tp, bhs ganung beh kali ork??
wakakka, abg putra hok dok rok cetong nmpok,
:D

Abang Putra said...

nanonano,
hahaha, hamba dok leh lawang cakap tranung dengang nano. Bijok. tobat pung. nok wat guana, dok ghok chetong, tunggu gaji lambat ngat, rebeh bahu. uwaaaa....

eedany said...

abangputra, kat Sabah pun sama juga. Ada a few words yang berbeza maksudnya kat semenanjung. Kat Sabah org biasanya cakap p*nt*t tu punggung,kat semenanjung lain pula maksudnya.

Perkataan 'tonton' biasa jer bagi kita kan? Tapi bagi suku kaum kadazan di Sabah, itu panggilan bagi alat sulit wanita. So ingat2 jer :). Saja nak share perkataan kat sini. Tak bermaksud untuk bercakap tak senonoh. TQ :)

Anonymous said...

Abang Putra,
Bagus juga u punya posting kali. "Respecting the diversity and at the same time looking for similarities". Saya pernah berkerja di Semenanjung. Rasanya kalau capai intergrasi nasional seperti yang dimahukan kerajaan pusat saya rasa Abang Putra telah melakukan dengan tepat dalam menceritakan kelucuan,kelainan serta kekeliruan yang ada di negeri Sarawak. Keep up the good works Abang Putra. Kalau jadi YB saya akan undi Abg Putra kalau tak pun jadi tukang sorak ajelah!!!!!
Bob From Kuching

Abang Putra said...

Saudara Bob,
Terima kasih atas pandangan anda. Sebenarnya, masih banyak lagi keunikan bahasa dan budaya di Sarawak ini yang tidak diketahui orang khususnya rakan-rakan kita di Semenanjung. Mungkin kalau saya jumpa Bob nanti, bolehlah kita kongsikan banyak lagi keunikan lain yang menarik. Bolehkan Bob?

Abang Putra said...

Eedany,
Oh, begitu rupanya. Satu ilmu yang berguna yang boleh dimanfaatkan oleh rakan-rakan kita. Kalau ada lagi perkataan-perkataan lain, kita boleh berkongsi lagi.

echah_syed said...

dok ghok chetong = x bole diharap rupanyer..hehhe

bereh boh= dah beres ekk.ni cm ok laa sket familiar laa.

mesti byk lagi kan yg combi tatau..anak buah combi kawen org ganu tp dorang kt umah ckp besa jer..rugi laa kan.

nnt kita bljr lagik yg bunyi dia lebih unik dari ni ekk :p

TQ abg :D

Anonymous said...

Tidak ada masalah Abg Putra,
Bob From Kuching

hitomi said...

blum pernah g sarawak walaupon hanya berjiran dgn negeri bumi kenyalang nie...tapi time study dulu byk jg kekwang dr sarawak..so, pandai jugak la loghat sarawak ckit ;)

Abang Putra said...

2 hitomi,
Kena datang, sekarang dah ada Air Asia, jadi tambang tak jadi halangan.

arsaili said...

salam abg putra..bes entry ni..tergoleng2 kamek baca lok...a good one

Pak Ngah: said...

:: salam abg putra... cerita benar ni... apabila PakNgah kali pertama masuk ke kelas ketika jadi pensyarah di maktab perguruan rajang (tahun 1978)... dalam sesi mengenal diri... terkeluarlah istilah... "nya beghat bugh*t cikgu... sik dapat bangun.." kata sorang guru pelatih lelaki apabila ada sorang guru pelatih perempuan yang lambat bangun untuk memperkenalkan diri...

:: (kahkahkah... dalam hati... takkan sampai begitu besar kot... kahkahkah)

Abang Putra said...

2 PakNgah,
Muhaaaaa...sakit perut saya membacanya. memang lawak, lain yang difaham lain maksudnya. Itulah pentingnya integrasi nasional. Kalau ada contoh2 lain boleh beri lagi!

hitomi said...

bkn tambang yg jadi masalah...masalah terbesar ialah masa...masa tu yg teda... :)

tapi akan pergi juga tu nanti... :)

pat said...

wah wah...pasal klakar swak ye...hehehe...Belajarlah klakar swak,Abg Putra :)

Benar kata abg Putra,bandar Sri Aman memang masih jauh ketinggalan berbanding bandar lain.Kalau sistem jalan raya nya,pening kepala...entah mana simpang keluar masuk pun tak tau.hehehe...

mad redo1 said...

'last kopek'... suatu ungkapan yang menyebabkan seorang pelajar lelaki yang berasal dari lembah kelang dibaling kasut sewaktu bermain bola tampar di Terengganu... hehehe...

KiKi PUtRy said...

iya swk mmg byk kaum nya..
=) saye juga org kuching.. hehhe

energymanager said...

Ello Brader!

Nang benar bahasa serawak tuk ada macam-macam. Masa kamek sekolah di SMK Stampin Kuching dolok, selalu berjalan ngikut kawan masuk kampung urang terutamanya di area Samarahan. Maklumlah dolok sekitar taun 1980an sidak dari kampung-kampung area ya terpaksa sambung belajar form 1 di SMK Stampin.

Tambah-tambah lagi masa ya bergerek ngan urang Kpg Rebak, maka selalu jak nak ke Samarahan. Paling best bila berambih di rumah kawan kamek di Kampung Tambirat. Sinun pun ramei kawan. Selalu jak sidaknya molah konsert. Bila ada pengilan, maka kamek urang tuk jadi sukarelawan tolong menolong. Maklumlah kamek urang tuk rajin berjiarah sambil tolong mengemas. Best nar! Urang perempuan pun ramei. Kacak-kacak agi ya. Malam -malam majlis selalu ada nopeng. Biasanya urang perempuan tuk duduk sambil berpantun di sebelah garisan kain. Urang laki tuk berbalas pantun sambil bernopeng. Mun ada rezeki, silap-silap boleh dapat jodoh.

Dolok, mun nak ke Samarahan, kena naik perahu dari Pending Kuching. Pada masa ya belum ada jeraya ke sinun melalui Muara Tuang. Mun tumpang bot nelayan lambat sikit sampei. Tapi mun makei perahu speed bot bolehlah sampei dalam 2 jam. Tapi kamek suka pakei bot biasa jak sebab murah dan ramei orang perempuan balit ke kampung. Biasanya kita semua kenal sidaknya tuk sebab selalu bertemu dalam bot. Paling best mun duduk berdekatan ngan perempuan kacak. Boleh la beloyar sepanjang jalan.

Urang kampung sinun (Asajaya/nonok, Tambirat, Rebak, Tanjung Apong, Serpan, dll) semuanya bait-bait dan ramah. Sampei kinek tuk kamek masih terkenang keramahan sidaknya. Semoga ada panjang umur dan rezeki boleh pergi sia lagik.

p/s Montgomery Montahar ya abang angkat kamek ya. Kakaknya Munah, mak angkat kamek di Stampin.

Salam rindu di Kenyalang...


setip
asetip@gmail.com
Ex SMK Stampin 84-88

Putrajaya

Abang Putra said...

Saudara Energy Manager,

Terima kasih atas komen menarik anda di blog saya. Sememangnya Sarawak sungguh unik dan menarik. Saya amat beruntung dan bertuah kerana dapat berkhidmat selama 4 tahun di Sarawak. Walaupun Sarawak agak sedikit ketinggalan dari segi kemudahan asas berbanding dengan Semenanjung tetapi bagi saya bumi Kenyalang tetap mempunyai keistimewaannya tersendiri yang kadangkala tidak boleh didapati di Semenanjung. Sudah pasti saya akan ke sana lagi jika ada peluang!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails