TERIMA KASIH KERANA MELAYARI BLOG AWANG GONENG. BLOG INI MENGANDUNGI PAPARAN AKTIVITI SAYA SEBAGAI PENJAWAT AWAM SEMASA BERTUGAS DI PELBAGAI NEGERI DI SEMENANJUNG MALAYSIA. MUNGKIN ADA KISAH-KISAH YANG SAYA PAPARKAN DI SINI BERGUNA UNTUK RUJUKAN TUAN PUAN. SELAMAT MEMBACA, MENONTON GAMBAR DAN KLIP VIDEO YANG ADA DAN TINGGALKAN KOMEN DIRUANGAN YANG DISEDIAKAN. TERIMA KASIH.

Thursday, September 13, 2007

Kisah Lucu di Bulan Puasa (1)

SAYA suka mengimbau kisah-kisah lama. Bukan apa, kalau tak ada yang lama, mana mungkin ada yang baru. Yang baru dan yang lama, saling bertukar ganti. Itulah hukum alam. Ada kisah-kisah lama yang melucukan.

Kisah ini berlaku di bulan puasa di Kuala Terengganu, tempat saya lahir dan dibesarkan kira-kira 30 tahun dulu. Lama dah. Dulu di Terengganu, waktu berbuka diumumkan dengan tembakan meriam di Bukit Besar. Duuuuummmm, gema tembakan meriam boleh didengar di kawasan sekitar bandar Kuala Terengganu, menandakan tibanya waktu berbuka. Jadi, bunyi tembakan meriam dan waktu berbuka sudah sinonim dengan masyarakat Terengganu ketika itu.

Satu hari di bulan puasa. Satu keluarga, Pak Man dan isterinya, sedang bersiap sedia di depan hidangan untuk berbuka. Ketika itu cuaca mendung--orang Terengganu cakap, Jo own-- dan hari kelihatan gelap walaupun ia sebenarnya masih awal, kira-kira pukul 6 petang.

Pak Man mengira waktu dah hampir berbuka. Maka diperkemaskan silanya. Standby. Nak dijadikan cerita, ketika tu terdengar satu bunyi dentuman yang kuat. Duuummm. Pak Man pun apa lagi. Suaplah. Sedang asyik Pak Man menjamu selera, datang jirannya.

"Eh, Pak Man, awal buka puasa hari ni, " kata jirannya yang hairan dengan tindakan Pak Man.

"Kan dah buka, kau tak dengar ke bunyi meriam berbuka tadi," kata Pak Man selamba.

"Muhahahahaha," gelak jirannya. Tadi tu bukan bunyi meriam, tapi bunyi tayar lori meletup. Hehehehe, ketawa kawannya makin kuat!

6 comments:

Noushy Syah said...

ERRRR..anyway Abg Putra, what is it to do with the 'meriam'?

Suara Perindu said...

noushy,

Tembakan meriam atau bedil (panggilan rakyat Terengganu) digunakan untuk umum waktu berbuka suatu ketika dulu.

Momzy said...

Marhaban Mubarak Abg Putra...


Kesian si Pak Man dan ister ya! Macam so confident gitu! padahal padahal... hehehe...

Azurah Anuar said...

dulu sape yg selalu masak untuk kita sahur?

aku jarang contribute apa2...
unless beberapa hari je yg aku gi beli lauk

--ni sebol guna id wife aku

Suara Perindu said...

Sebol,

Dulu masa di bandar utama yang selalu masak, Kamarul. Seronok masa tu, sahur ramai2.

Anonymous said...

Salam bang Nordin....Jasmi Mohamad ni...kawan Mohd Noor...hehe

Tak sangka jumpa kat blog ni...hehe

Tel saya: 019-9235677

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails