SELAMAT DATANG KE BLOG SUARA PERINDU; IKUTI TOKOH ISLAM MINGGU INI MENGENAI KISAH BEBERAPA SAHABAT NABI S.A.W YANG MENARIK KISAHNYA UNTUK DITELADANI, DIPAPARKAN DALAM BENTUK DOKUMENTARI RADIO YANG MENARIK. SETIAP SABTU 6.15 PTG DAN ULANGANNYA PADA AHAD 2.15 PTG DI TERENGGANUFM; PENULIS SKRIP DOKUMENTARI AGAMA DIPERLUKAN. HANTAR SEGERA PERMOHONAN KPD PENGARAH RTM TERENGGANU; IKUTI PERKEMBANGAN SUKAN TEMPATAN DAN TANAH AIR DALAM "WISEL" SETIAP SELASA PUKUL 9.15 BERSAMA DJ AZRUL DAN RIZAL, MENGUPAS PERKEMBANGAN BOLASEPAK, HOKI, LUMBA BASIKAL DAN BANYAK LAGI

Wednesday, August 11, 2010

Orang Puasa Kita Puasa...


Hari ini kita umat Islam mula berpuasa, menunaikan rukun Islam ke empat. Kita patut bersyukur kita sekali lagi diberi peluang oleh Allah untuk mendapat banyak ganjaran pahala yang besar di bulan yang mulia ini. Ada sahabat kita yang sama-sama berpuasa dengan kita tahun lepas, kini tiada lagi bersama kita kerana telah dijemput mengadap Ilahi. Kita masih beruntung diberi peluang sekali lagi tahu ini. Tetapi soalnya? bagaimanakah puasa kita saban tahun? Adakah masih sama atau sentiasa ada penambahbaikan dari tahun ke tahun. Kalau puasa kita berjaya mendidik kita untuk sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan, baguslah. Tapi yang kita bimbang, puasa tak puasa, perangai kita tetap sama. Tak berubah.



Mari kita renungkan berapa lama dah kita berpuasa? 10 tahun? 15 tahun? 20 tahun? atau 30 tahun? Tidak kisahlah berapa lama pun. Yang penting kita mendapat manfaat daripada puasa tu. Ada kalangan kita mengamalkan gaya puasa yang sama setiap tahun. Sekadar berlapar dan dahaga. Buka puasa dengan juadah yang enak-enak dan berlebihan-lebihan.

Apa ertinya puasa kita ini? Apalah ertinya puasa kita jika waktu berbuka kita melantak makanan yang enak-enak dan berbuka pula di hotel-hotel mewah. Makan terlalu kenyang hingga meninggalkan solat wajib dan sunat. Kita berpuasa untuk merasai penderitaan orang-orang susah dan miskin. Jadi berbukalah dengan apa yang ada. Tak usahlah nak kelam kabut memikirkan apa nak berbuka hari ini. Berbukalah secara sederhana dan ala kadar.

Yang penting kita berpuasa segala-galanya menjaga tutur kata dan semua pancaindera kita berpuasa. Banyakkanlah bersedekah dan melakukan amal ibadat di bulan yang mulia ini. Dan yang paling penting kita kena pastikan puasa kita kali ini mesti lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Barulah ada peningkatan atau kata orang roh puasa itu sudah meresap dalam diri kita. Jangan orang puasa kita puasa, orang dapat pahala kita dapat lapar dan dahaga saja. SELAMAT BERPUASA!


2 comments:

Sis-Lin said...

selamat berpuasa juga bt Abg Putra..masih jual budu lg ka? hehehehe

arsaili said...

salam ramadan dan selamat berpuasa abg putra sekeluarga...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails