SELAMAT DATANG KE BLOG SUARA PERINDU; IKUTI TOKOH ISLAM MINGGU INI MENGENAI KISAH BEBERAPA SAHABAT NABI S.A.W YANG MENARIK KISAHNYA UNTUK DITELADANI, DIPAPARKAN DALAM BENTUK DOKUMENTARI RADIO YANG MENARIK. SETIAP SABTU 6.15 PTG DAN ULANGANNYA PADA AHAD 2.15 PTG DI TERENGGANUFM; PENULIS SKRIP DOKUMENTARI AGAMA DIPERLUKAN. HANTAR SEGERA PERMOHONAN KPD PENGARAH RTM TERENGGANU; IKUTI PERKEMBANGAN SUKAN TEMPATAN DAN TANAH AIR DALAM "WISEL" SETIAP SELASA PUKUL 9.15 BERSAMA DJ AZRUL DAN RIZAL, MENGUPAS PERKEMBANGAN BOLASEPAK, HOKI, LUMBA BASIKAL DAN BANYAK LAGI

Friday, February 01, 2008

Ular Sawa Teman Setia

Kita biasa mendengar tagline "RTM Teman Setia Anda" tetapi lain pula halnya dengan seorang budak lelaki Kemboja, Uorn Sambath, 7 tahun. Dia menjadikan seekor ular sawa betina seberat 100 kilogram dan sepanjang 5 meter sebagai "teman setianya."
Uorn tidak suka bermain dengan kanak-kanak lain yang sebaya dengannya tetapi sebaliknya menghabiskan masa bersama ular sawa kesayangannya ini.
Kanak-kanak luar biasa ini tinggal di kampung Setbo, kira 20 kilometer ke selatan Phnom Penh, kemboja.

Jika saudara, sanggupkah berbelit dengan ular sawa sebesar ini?

(Petikan AP)

24 comments:

TIRAI HIDUP said...

Lawa suka ular sawa albino.Bila dia belit rasa nikmat hingga nak pejam mata tauuw punyalah syonok!Nikmat kene belit hanya orang yang pernah merasai belitan itu!
Sekali belit rasa nak dibelit selalu supaya nikmat berbelit dan sama lawan belit dapat dinikmati bersama!Kalau belit sahaja x baper syonok ..kene main main dan belai ular tu.Ular tu manjer dan kita mesti manjer juga dengan dia!
Ular tu pulak kene cari yang kepala hitam dan besar baru sedap belit!Ularsawa albino selalunya kecil in size so lawa tingin pulak nak dibelit dengan sawa batik atau anaconda pulak!Anaconda besar kan?Tak per la besar dan berat sedikit x jadi masalah sangat...asalkan boleh belit.Tempat belit kene sediakan khas la macam ni sebab besar hahahahhah!!
kalau boleh nak juga sawa yang masa belit dia berbunyi sebab sawa albino x berbunyi sebab dia pendiam.Anaconda kut ramah sket kan??
Fahamilah mengikut tahap kesekimaan anda masing -masing.

sHa| said...

erm... rasanya pernah tengok pasal budak ni kat Majalah 3. ee... geli geleman... dibuatnya terbelit takle bukak.. arwah dah....

MdmZend said...

Dulu memang ade bela sekor nama dia Golden..cute sangat..bila nak main baru kuarkan dari rumah dia dan belitkan kat tangan atau kat kaki kerusi ....Sebenarnya ular sawa ni kalau kita perhatikan betul-betul memang cantik....terutama pada corak warna di badan dan pergerakan nya yang lemah gemalai.. ia juga sgt sensitif dan cerdik menyusup ....kalau tak dikacau..ontok-ontok je dia diam...tapi bila time makan tikus putih yag kita pegang dan gantungkan ..sekali ngap je pantas menyambar..ganas uu...lagi satu kalau kepalanya membentuk huruf S..bermakna dia tengah nak atack tu..jaga-jaga...

Abang Putra said...

2TiraiHidup,
Tentu ramai blogger lelaki minta mereka boleh menjelma menjadi ular sawa albino dan pergi ke rumah Lawa. Hahahah.
Ananconda jangan buat main, nanti dia ngap sekali habis!

Abang Putra said...

2 Sha,
Kalaulah ular ni tiba-tiba naik syeikh, tak ditelan ke budak ni?

Abang Putra said...

2mdmzend,
Memang anda pakar tentang ular sawa ni, macam Lawa juga. Boleh saya belajar ni. Oh, rupanya kalau kepalanya bentuk S dia nak serang. Bijak juga ular ni ya, dia dah bagi signal awal2 "S" maksudnya SERANG.

jemari menari said...

cantik cemana pon corak ular sawa ni mmg tak bleh nk bela..nk tgk lame2 pon tak bleh..huhu..geliiiiiii..mulu2 roma suma tegak berdiri..eheheh..

echah_syed said...

kalo tetiba ular ni naik minyak..jd mayat la ekk budak ni..adehhh

awat laa ulaQ ..main la ngn arnab ker argus ker..uishhh

abg putra..combi takut katak compare ngn ulaQ..betol ni :D

Pak Asdy said...

Boleh caya ke?

Dah banyak pemelihara binatang di zoo dibelasah habis-habisan oleh haiwan yang mereka pelihara dari kecil.

Bila dengar cerita lawa tu, geli semacamlah...

nanonano said...

SAPE YG NGULAR TU??

P/S : NI BUKAN SPISES ANACONDA KAN??

arsaili said...

isk2 ni dah pencabulan hak asasi kanak2...parents dia ni bole kena saman kerana membiarkan kanak2 ini hidup dalam bahaya, kang kena belit budak tu...gone jer

··¤(`×[¤Sunyi Sepi¤]×´)¤·· said...

salam abg putra.. adeh~ ular sawa? ya ALLAH berani nya budak tu.. sunyi jgn kan ular lipas n cicak pun sunyi dah leh lompat atas meja.. hik.. hik.. geli wooo

Pak Ngah: said...

:: salam abg putra... ular tu tetap ular... sejinak manapun... dibimbangi budak tu KENA NGAP je... naya je...

Abang Putra said...

2 Nano,
Jangan takut, ini bukan "ananconda" yang awak seram tu. Anaconda jenis ni tak "patuk" orang. Cuma dia ngap je!

Abang Putra said...

2 sunyisepi,
Budak ni dikatakan ada "keistimewaan". Menurut cerita, masa lahir, ular ni datang untuk menemaninya. Lepas tu ayah dia buang ular tu ke hutan. Beberapa hari kemudian, ular tu datang balik. Ayahnya buat keputusan memelihara ular berkenaan kerana menganggap ia mendatangkan tuah. Sebab tu mereka berdua macam ada hubungan persahabatan!

Abang Putra said...

2 PakNgah,
Saya setuju dengan anda. Satu jenis binatang, satu lagi manusia. Bukan apa, takut ular tu naik syeikh. Sekali ngap, almarhum!

Aleeya said...

hehehe suka tengok ular sawa ni, pernah gak ler tengok live ular sawa ni, lebih kurang besar tu gak la ..byk kali dah..dah pegang pun..tapi blum lagi membelit2 dgn dia..

azlanlin said...

Menarik kisah ular ini. Adakah budak ini terpaut dengan "lidah" ular itu? Bagaimana pula jika "lidah ular" itu ada pada manusia? Ada ke camtu? Boleh juga difikir-fikirkan....

umi_e said...

ermmmm gelinya dengan ular...

Mak Su said...

dgn ular syok, tak mengumpat

Idham said...

berapa kilo ular ye? mesti 3 kali ganda lebih berat badan budak tu
Cabai Burung

izman said...

Hobi membela binatang memang bagus, tapi kalau yg merbahaya lebih baik jangan.

Sejarah dh bk kali tunjukkan raja ular akan mati dipatuk ular.

thepretender said...

this post is awesome!! takut bile tgk ular tuh!! anyway, check out my blog..http://thepretender09.blogspot.com..i'm still new though :)

omar.... said...

apa la yg nk ditakutkan dgn ular..kita makhluk allah, depa pn makhluk allah jgk...nk main ulaq ni xpayah ilmu apa2...just teknik yg betoi ja...tp, kena ada ilmu jgk la...kalo x,xkan dpt kuasai teknik trsebut...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails